Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Læring

Rammerne omkring læring
Skolen er inddelt i tre afdelinger: Indskoling (0.-3. årgang), mellemtrin (4.-6. årgang) og udskoling (7.-9. årgang). Herudover er skolen hjemsted for kommunens modtageklasse. I modtageklassen går elever, der har boet i Danmark i højst to år. 

Afdelingerne har klasselokaler i fysisk nærhed af hinanden, ligesom afdelingens kontaktlærere har fælles forberedelseslokaler. På den måde ønsker vi at skabe et afgrænset børne- og ungemiljø med rum for vidensdeling ud fra fag og årgange.

Hver klasse har tildelt en eller to kontaktlærere. I indskolingen vil det som regel være en lærer og en pædagog, der deler kontaktfunktionen mellem sig. Lærer-pædagog-samarbejdet i indskolingen sigter på en god skolestart, at understøtte alsidige læringsformer og en tryg hverdag med sammenhæng mellem skole og SFO. 

På mellemtrinnet får eleverne en række nye fag som håndværk/design, madkundskab og svømning. I 5. klasse udvides der med elevernes andet fremmedsprog. Her på skolen er dette fremmedsprog tysk. Til at hjælpe eleverne i gang med de øgede faglige krav og en ny lærergruppe, har vi valgt at tilknytte en skolepædagog med timer på 4. årgang, der allerede i slutningen af 3. årgang har timer sammen med børnene. 

I udskolingen arbejdes videre med elevernes læring indtil 9. årgang afsluttes med mundtlige og skriftlige afgangsprøver. De nye fag er samfundsfag, biologi, geografi, fysik/kemi og valgfag. Her kan på 7. og 8. årgang vælges mellem håndværk/design, madkundskab og billedkunst. Fagene afsluttes med en prøve i slutningen af 8. årgang fra år 2021. Fra 9. årgang tilbydes valgfag uden prøve. Her samarbejder vi med Støvring Gymnasium, Ungdomsskolen, Skørping Skole og Karensmindeskolen for at tilbyde så mange og så alsidige valgfag som muligt. 


Understøttelse af læring
For at alle børn kan blive så dygtige, de kan, har vi på skolen både sociale og faglige inklusionsindsatser. Det gælder fx AKT-indsatser i klasserne, AKT-samtaler med enkeltelever, holddeling, co-teaching, turboforløb, faglig støtte i dansk og matematik samt hold for særligt matematikbegavede elever. Indsatserne koordineres enten via skolens ledelse eller skolens kompetencecenter.  

Kompetencecenteret (KC) består af AKT-vejleder, læsevejledere, matematikvejledere og motoriklærere. Tre gange om året kan klassernes lærere indstille børn til hjælp fra KC. Dette sker i samarbejde med forældrene. KC og ledelse vurderer herefter, hvilken form for støtte, der vil være bedst for det enkelte barn og praktisk muligt af hensyn til helheden. 

Evaluering af læring
I løbet af børnenes skolegang vil deres læring blive evalueret løbende med henblik på tilpasning af undervisningsmetoder og fagligt niveau. Det sker via samtaler i klassen, faglige test og diverse prøver. De fleste prøver gennemføres sammen med klassens faglærere, og resultaterne drøftes med læse- og matematikvejledere.

I foråret i 2. klasse møder børnene for første gang Undervisningsministeriets Nationale Test. Vi har gode erfaringer med at bruge resultaterne fra Nationale Test i sammenhæng med vores øvrige evalueringer og indtryk fra dagligdagen. Herved får lærerne et nuanceret blik på elevernes faglige progression.


Bevægelse i undervisningen
En af hovedvejene til læring går gennem børns kropslige erfaringer. Bl.a. derfor er det vigtigt at indtænke bevægelse i undervisningen. 

Vi indtænker bevægelse som en del af den faglige undervisning på alle klassetrin med vejledning fra skolens vejlederkorps og med hjælp fra elever, der er uddannet som bevægelsescoaches. Skolen samarbejder med Center Sundhed om et øget fokus på et sundt læringsmiljø og en varieret skoledag. Herunder øget bevægelse i undervisningen og viden om sund levevis. 


Digital læring og dannelse
Alle klasseværelser er udstyret med projektorer eller interaktive tavler, der benyttes i undervisningen. Vi benytter MeeBook som fælles læringsplatform, ligesom der anvendes en del forskellige digitale undervisningsportaler. 

I slutningen af 3. årgang får alle skolens elever udleveret en chromebook, som de har ansvaret for at passe godt på og bruge i undervisningsøjemed. Indtil eleverne får deres egen chromebook benyttes indskolingens klassesæt. Via chromebook kan alle elever få hjælp til stavning via App Writer, ligesom vores ordblinde elever kan få adgang til hjælpemidler og indscannede materialer.  

Vi ønsker at give børnene værktøjerne til og forståelsen af den digitale verden uden at afgrænse deres nysgerrighed. Dette indebærer en læring i at være nærværende og koncentreret, både i den digitale og den analoge verden. Eleverne skal gives en brugbar forståelse af rettigheder, love og potentielle konsekvenser i den tilgængelige digitale verden, og samtidig have viden om de farer og fælder, de kan opleve, når de er online.

Som følge af den digitale udvikling har skolens bestyrelse og pædagogiske personale et fælles fokus på digital dannelse. Emnet tages op på alle årgange i samarbejde med forældre, AKT-vejleder, SSP og den lokale betjent.